Завдання по олімпіаді з географії

Головне управління освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації

Дніпропетровський  обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Кафедра природничо – математичної освіти

 

Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з географії 

2014 – 2015 навчальний рік

8 клас

Термін виконання завдань – 120 хв.

Загальна кількість балів –

Тести1 по 1 (10)

Тести2 по 2 (10)

Теорія по 15 (45)

Задача по 5 (5)

Таблиця по 1 (12)

Контурна карта по 1 (12)

Тестові завдання 1

 

1. Укажіть гори, на південних схилах яких можна спостерігати найбільшу кількість висотних поясів.

А  Карпати;

Б  Альпи;

В  Кавказ;

Г  Гімалаї.

 

2. Укажіть ознаку, за якою можна зробити припущення про опускання узбережжя Чорного моря?

A  зміна напрямку морських течій;

Б  утворення заток-лиманів;

B  утворення піщаних морських пляжів;

Г  зменшення обєму річкового стоку.

 

3. Укажіть, хто після загибелі Магеллана очолив першу кругосвітню подорож:

А  Амеріго Веспуччі; 

Б  Хуан Елькано;

В  Абель Тасман;

Г  Луї Ваес де Торрес.

 

4. Укажіть ім’я засновника і першого президента Академії наук України:

А  П. Чубинський;

Б  С. Рудницький;

В  П. Тутковський;

Г  В. Вернадський.

 

5. Визначте назву картографічної проекції, у якій правильно передано кути та форми географічних об’єктів, але спотворюються площі та довжини:

А  рівнокутна;

Б  рівнопроміжна;

В  рівновелика;

Г  довільна.

 

6.  Укажіть море, розташоване в субтропічних широтах між течіями: Канарською, Північною Пасатною, Північноатлантичною і Гольфстрім, води в ньому переважно малорухомі:

А  Карибське;

Б  Саргасове;

В  Аравійське;

Г  Філіппінське.

7. Закінчіть речення: «Великі групи людей, які пов'язані спільністю походження і мають однакові зовнішні ознаки – це ...»:

А  мовні сім'ї;

Б  народи;

В  людські раси;

Г  нації.

 

8. Оберіть варіант, у якому вказано адміністративні області України, що  всі межують одна з одною:

А  Полтавська, Донецька, Луганська;

Б  Дніпропетровська, Запорізька, Одеська;

В  Миколаївська, Київська, Хмельницька;

Г  Кіровоградська, Вінницька, Черкаська.

 

9. Від якого півострова вирушили у плавання кораблі експедицій під командуванням Х. Колумба і Ф. Магеллана?

А   Скандинавського;

Б   Піренейського;

В   Апеннінського;

Г   Балканського.

 

10. .Визначте числовий масштаб карти, на якій відстань 8 км між двома селами становить 40 см:

а) 1: 200000                                                                                                     

в) 1: 20000

б) 1: 2000

г) 1: 800000

Тестові завдання 2

 

11. Установіть відповідність між територіями і часом їх входження до складу України:  

А.                  Закарпаття

1.       1945 рік

Б.                  Кримська область

2.       1939 рік

В.                  Бессарабія і Буковина

3.       1954 рік

Г.                   Західна Україна

4.       1925 рік

 

5.       1940 рік

А-1; Б-3; В-5; Г-2.

 

12. Установіть відповідність між басейнами і корисними копалинами, які в ньому видобувають:

А. Нікопольський басейн

1. буре вугілля

Б. Криворізький басейн

2. марганцева руда

В. Львівсько-Волинський басейн

3. залізна руда

Г. Дніпровський басейн

4. нафта

 

5. кам’яне вугілля

А-2; Б-3; В-5; Г-1.

 

13. Доберіть до визначень понять геотектоніки відповідні терміни:

А. нижній ярус платформи, що утворений магматичними та метаморфічними породами

1. плита

Б. верхній  ярус  платформи,  що  утворений  осадовими породами

2. чохол

В. ділянка платформи, де кристалічні породи нижнього ярусу

перекриті осадовими відкладами

3. фундамент

Г. ділянка платформи, де на поверхню виходять кристалічні породи

      4. щит

 

5. грабен

А-3; Б-2; В-1; Г-4.

 

14. Визначте чинники, що зумовлюють найбільшу порівняно з іншими материками середньорічну кількість опадів у Південній Америці:

1. материк оточений з усіх боків водами Світового океану;

2. в екваторіальних широтах розташована найширша частина материка;

3. біля східного узбережжя материка проходять теплі течії;

4. на сході материка простягається гірський хребет;

5. пасати з океану проникають вглиб материка;

6. вічнозелена рослинність на материку має низький показник альбедо;

7. над материком сформувалась область високого атмосферного тиску.

 

 

15. Виберіть три низовини України:

1. Закарпатська;

2. Західносибірська;

3. Поліська;

4. Прикубанська;

5. Нижньодунайська;

6. Причорноморська;

7. Середньодунайська.

 

 

Теоретичний тур

1. За планом характеризуйте фізико-географічного положення України (скласти таблицю). Дайте оцінку  фізико-географічного положення території України для життя й діяльності населення.

12 балів

Пункти плану

Характеристика фізико-географічного положення України

1.

Загальні відомості про територію і кордони

Наша держава розташована в центральній і південно-східній частинах Європи щодо її географічного центру (пам’ятний знак про це розташований біля села Ділове Рахівського району Закарпатсь­кої області України. Площа України 603,7 тис. кв. км. Україна на  1/7 більша за площу Франції, майже в 2 рази - Польщі, в 2,5 рази - Великобританії й Румунії, майже  в  5 разів - Греції, в 20 разів - Бельгії. Україна межує із 7 країнами. Найбільш протяжний кордон суходолом Україна має з Росією — 1974 км + 488 км по морях; майже вдвічі коротший — із Молдовою (1222 км) і Білоруссю (1084 км); ще удвічі коротший — із Румунією (614 км + 265 по морю) та Польщею (542 км); короткий — з Угорщиною (137 км); найкоротший — зі Словаччиною (98 км).

Морські кордони України визначені ще не чітко. Вони  становлять біля 1,5 тисяч кілометрів. Країнами-сусідами України через Чорне й Азовське моря є  Росія, Румунія, Болгарія, Туреччина, Грузія. Протяжність межі виключної (морської) економічної зони з Туреччиною становить близько 393 км.

2.

Широтне положення

Відносно екватора Україна лежить в Північній півкулі. Крайня північна точка України розташована поблизу се­ла Грем’яч Новгород-Сіверського району Чернігівської області (52°23′ пн. ш.), а крайня південна — мис Сарич (рис. 2.2) — на півдні Кримського півострова (44°23′ пн. ш.). Відстань між північ­ною та південною крайніми точками України становить 893 км. Кількість сонячної енергії залежить від різниці широти крайніх північної та південної точок України. Чим більша різниця в широті крайньої північної й південної точок території – тим більша різниця у кількості сонячної енергії. Оскільки протяжність території України з півночі на південь становить 8º (52º - 44 º), то це означає, що різниця в нахилі сонячних променів над крайньою північною точкою України буде на 8º меншою, ніж над крайньою південною точкою, а значить буде суттєва різниця і в середньорічній температурі повітря. Отже, Україна розташована в середніх (помірних) широтах Північної півкулі Землі, у межах природних зон мішаних лісів, лісостепу й степу помірного географічного поясу.

3.

Довготне положення

Відносно нульового (Гринвіцького) меридіану Україна розташована у Східній півкулі. Крайня західна точка України розташована біля села Соло­монове поблизу міста Чоп Закарпатської області (22°09′ сх. д.), а крайня східна — біля села Червона Зірка Міловського району Луганської області (40°13′ сх. д.). Відстань між західною та схід­ною крайніми точками України становить 1316 км.

4.

Положення відносно океанів і морів

На півдні Україну омивають Чорне й Азовське моря. Вихід через протоки до Світового океану має велике значення для торговельних зв’язків України з різними країнами світу.

5.

Положення відносно потоків повітряних мас

Розташування в помірних широтах зумовлює переважання західних вітрів (з Атлантичного океану). Тому в ближчій до цього океану західній частині України клімат вологіший, зима менш холодна, ніж у східній частині країни.

6.

Положення стосовно літосферних плит і найбільших форм рельєфу

Більша частина України розташована в межах великої Євразійсь­кої літосферної плити, якій у рельєфі відповідають рівнини. Лише крайній захід і південь України належать до Середземноморського рухливого поясу літосфери, якому в рельєфі, зокрема, відповідають Кримські й Карпатські гори.

7.

Розташування в межах басейнів великих річок

В історії України важливе значення має Дніпро (ділить її територію на право­бережну й лівобережну частини), а також річки Дунай, Дністер, Західний Буг, Сіверський Донець.

Оцінка фізико-географічного положення для життя й діяльності населення.

Особливості

Оцінка положення:

Сприятливі риси  

Несприятливі риси

1.Розташована у помірних широтах, зонах мішаних лісів, лісостепу, степу

Клімат дозволяє вирощувати основні продовольчі культури

Клімат прохолодний для теплолюбних рослин

 

2.Відносно віддалена від морів та океанів.

Відносно стійка погода.

Має вихід до морів

Із заходу на схід зростає посушливість клімату

3.Належить переважно до Євразійської тектонічно стійкої літосферної плити. Переважає рівнинний рельєф.

Територія  зручна для обробки земель, будівництва доріг. Сильні землетруси бувають рідко

Територія відкрита для повітряних мас різних напрямків (холодних з півночі і сухих зі сходу).

2.  Доведіть чи спростуйте твердження: «Вулкани – небезпечні сусіди та шкідливі друзі людини».

3. Ви – робітник унікального музею картографії. Вам як фахівцю необхідно підготувати екскурсію до експозиції «Картографічна проекція». Запропонуйте виступ,  який розкриє  сутність цього поняття, характеризуватиме види картографічних проекцій, виявить їх позитивні й негативні властивості. Складіть таблицю «Залежність спотворень на карті від виду проекцій».

 

 

Практичний тур

1.  Розв'яжіть задачу. У той момент, коли в Києві місцевий час становить 12 год., у пункті, де працює бригада геологів, місцевий час – 11 годин. Визначте географічні координати місця роботи бригади, якщо висота Полярної зірки над горизонтом у цій місцевості  становить 49°.

6  балів

1) Кут, під яким видно Полярну зорю від лінії горизонту – це і є географічна широта. Отже, географічна широта точки, де працюють геологи 49° пн. ш. (широта північна, бо видно Полярну зірку).

2) Місцевий час – це час меридіана даного місця, що визначається положенням Сонця. Точка, де працюють геологи, знаходиться західніше Києва (бо коли в столиці 12 год., там ще тільки 11 год.), і її час відрізняється від місцевого в Києві на одну годину. Знаючи кутову швидкість обертання Землі навколо своєї осі (15° за годину), визначаємо, що геологи працюють на 15° на захід від Києва. Від довготи столиці 30°30' віднімаємо 15° і отримуємо 15°30'.

Відповідь: координати місця роботи бригади становлять 49° пн. ш. 15°30' сх. д.

 

2. Заповніть у таблиці колонку «Назва об’єкта». На контурній карті України позначте ці об’єкти (на контурній карті учень позначає номер і назву об’єкта).

10 балів

Характеристика об’єкта

Назва об’єкта

1.

Найменша за площею область України

Чернівецька обл.

2.

Область, яка має спільний кордон із Білоруссю і Польщею

Волинська обл.

3.

Країна, з якою Україна має найкоротший кордон

Словаччина

4.

Крайня південна точка України

мис Сарич

5.

Наймілководніше море світу

Азовське море

6.

Півострів на сході Кримського півострова, де поширені грязьові вулкани

Керченський півострів

7.

Найбільший залізорудний басейн України

Криворізький басейн

8.

Найвищий масив гір Українських Карпат

Чорногора

9.

Низовина України, яка є частиною Середньодунайської  низовини

Закарпатська низовина

10.

Найвища точка рівнинної частини України

гора Берда

11.

Найперспективніша і наймолодша нафтогазоносна область України

Причорноморсько-Кримська

12.

Велике місто України, що розташоване на половині шляху між екватором і Північним полюсом

м. Сімферополь

 

 


Головне управління освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації

Дніпропетровський  обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Кафедра природничо – математичної освіти

 

Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з географії 

2014 – 2015 навчальний рік

9 клас

Термін виконання завдань – 120 хв.

Загальна кількість балів –

Тести1 по 1 (10)

Тести2 по 2 (10)

Теорія по 15 (45)

Задача по 5 (5)

Таблиця по 1 (12)

Контурна карта по 1 (12)

Тестові завдання 1

1. У якому географічному поясі поширені коричневі ґрунти?

А  субтропічному;

Б  тропічному;

В  субекваторіальному;

Г  екваторіальному.

 

2. Визначте, якою буде відстань на карті з масштабом 1: 50 000 000  між двома містами, якщо на місцевості вона становить 3 750 км:

А  3,75 см;

Б  1,85 см;

В  7,5 см;

Г  18,75 см.

 

3. Визначте, як у Південній Америці називають вологі екваторіальні ліси:

A  пампа;

Б  кампос;

B  льянос;

Г  сельва.

   

4. Укажіть, як називається форма організації виробництва  якщо кінцевий продукт одного виробництва є сировиною для іншого:

A  комбінування;

Б  кооперування;

B  спеціалізація;

Г  концентрація.

                         

5. Визначте країну, з якою Україна має морський і суходільний кордони:

А  Польща;

Б  Болгарія;

В  Румунія;

Г  Угорщина.

 

6. Зазначте, який показник характеризує механічний рух населення:

А  густота населення;

Б  сальдо міграцій;

В  рівень народжуваності;

Г  чисельність населення.

 

7. Визначте озеро, яке має загатне погодження:

А  Донузлав;                                      

Б  Синевир;

В  Світязь;

Г  Бребенескул.

 

8. Визначте, яка галузь соціальної сфери найбільше сприяє розвитку транспорту, зв’язку, будівництва:

А  туризм;

Б  охорона здоров’я;

В  наука;

Г  культура.

 

9. Укажіть, як називаються пухкі, палевого кольору, насичені кальцієм материнські породи, на яких сформувалися українські чорноземи:

А  вапняки;

Б  леси;

В  суглинки;

Г  супіски.

 

10. Найбільше водосховище України:

а) Кременчуцьке                                                      

в) Київське

б) Каховське                                                            

г) Канівське

 

Тестові завдання 2

 

11. Установіть відповідність між річковими портами і річками, на яких вони розташовані:

А. Черкаси

1. Дунай

Б. Ізмаїл

2. Десна

В. Чернігів

3. Дніпро

Г. Миколаїв

4. Припять

 

5. Південний Буг

А-3; Б-1; В-2; Г-5.

 

12. Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями.

А. Природний рух населення

1. Різниця між народжуваністю і смертністю на 1000 осіб за 1 рік (%о,  проміле)

Б. Механічний рух населення

2. Процес скорочення чисельності населення

В. Природний приріст

3. Переміщення людей, пов’язані зі зміною місця проживання (міграції)

Г. Депопуляція

4. Зміна чисельності та складу населення в результаті народжуваності та смертності (без міграції)

 

5. Процес збільшення чисельності населення

А-4; Б-3; В-1; Г-2.

 

13. Установіть відповідність між тектонічними структурами та формами рельєфу, які з ними повязані:

А. Волино-Подільська плита

1. Приазовська височина

Б. Український щит

2. Закарпатська низовина

В. Донецька складчаста споруда

3. Причорноморська низовина

Г. Закарпатська западина

4. Волинська височина

 

5. Донецький кряж

А-4; Б-1; В-5; Г-2.

 

14. Оберіть елементи берегової лінії, що належать до Азовського моря:

1. Бердянська коса;

2. Каламітська затока;

3. Арабатська Стрілка;

4. о. Зміїний;

5. Таганрозька затока;

6. Тендрівська коса;

7. Феодосійська затока.

 

 

15. Виберіть правильні твердження щодо адміністративно-територіального устрою та географічного положення України:

1. міста спеціального статусу – Київ та Севастополь – належать до адміністративних одиниць найвищого порядку;

2. Севастополь – адміністративний центр Автономної Республіки Крим;

3. Україна має вдале транзитне положення;

4. адміністративно-територіальний устрій запроваджено для зручності вивчення карти;

5. Україна за площею займає 10 місце у світі серед суверенних держав;

6. адміністративно-територіальний устрій призначено для полегшення управління нашою державою;

7. частина Буковини нині знаходиться на території Польщі.

 

Теоретичний тур

1. Що таке картографічні проекції? Для чого вони необхідні? Чи можна створити дрібномасштабну карту без спотворень? Відповідь обґрунтуйте.

12 балів

Картографічна проекція – математичний спосіб зображення земної поверхні на площині (карті).

Застосовують картографічні проекції тому, що наша Земля – геоїд, перенести таку фігуру на площину (карту) дуже складно, тому спочатку відображають на кулю, а потім переносять зображення на площину, ніби проектуючи його. Картографічних проекцій існує багато, їх об’єднують у групи. Насамперед проекції поділяють за видом допоміжної поверхні, яка використовується при переході від кулі до площини карти. Розрізняють проекції циліндричніколи проектування з кулі здійснюється на поверхню циліндра, конічні, коли допоміжною поверхнею служить конус, і азимутальніколи проектування ведеться безпосередньо на площину.

Сферичну поверхню глобуса неможливо розгорнути у вигляді площини без розривів і складок. Отже, будь-яка карта має ті чи інші спотворення. Спотворюються довжини ліній, кути, площі і форми географічних об'єктів. Спотворення на карті тим більші, чим більша зображувана на ній поверхня. На планах місцевості і великомасштабних картах, що зображують невеликі ділянки місцевості, спотворень майже немає, але на дрібномасштабних картах вони бувають дуже великі. А звідси й неоднаковий масштаб довжин і площ у різних місцях карти.

Дрібномасштабні карти не можливо створити без спотворень.

 

2. Що таке економічний потенціал країни? Назвіть основні складники економічного потенціалу і охарактеризуйте їх для території нашої держави.

12    балів

Економічний потенціал – це наявні в країні ресурси, які вже використовуються, або наявні і будуть використані в майбутньому.

Основні складники економічного потенціалу.

Виробничий потенціал формується основними виробничими фондами, до яких входять будівлі, споруди, трубопроводи, машини, устаткування тощо. В Україні існує понад 100 тисяч підприємств, однак більшість із них має застарілі, дуже зношені, а то й зруйновані основні виробничі фонди, які потребують оновлення або ж демонтування.

Трудоресурсний потенціал характеризується кількістю і якістю робочої сили. Тривалий час приріст трудових ресурсів різної кваліфікації в Україні задовольняв інтереси її економіки. В останнє десятиріччя чисельність трудових ресурсів у країні зменшується, що є наслідком несприятливої демографічної ситуації, тоді як якість робочої сили залишається високою (зокрема, зростає частка осіб із вищою освітою). Економічна криза в країні спричинила появу безробіття і неповної зайнятості населення, масову трудову еміграцію як у Росію, так і в країни Європи, Америки, інших регіонів світу. Серед тих, хто виїжджає на заробітки, велика кількість висококваліфікованих спеціалістів.

Природно-ресурсний потенціал складають усі види природних ресурсів, що є на території країни чи в підконтрольній їй частині Світового океану: мінерально-сировинні, земельно-ґрунтові, агрокліматичні, водні, гідроенергетичні, біологічні (в т.ч. лісові), природно-рекреаційні. За сумарними запасами деяких із них Україна посідає одне з провідних місць в Європі (наприклад, мінеральних, ґрунтових, рекреаційних). Натомість відчувається загальний дефіцит водних, гідроенергетичних, лісових ресурсів.

Фінансовий потенціал країни визначається сукупністю грошових фондів підприємств, громадян, держави. Фінансові можливості України поки що дуже скромні. Велика кількість українських підприємств є фінансовими боржниками або перебувають на межі банкрутства, а значна кількість громадян країни отримують доходи, нижчі від встановленого прожиткового мінімуму.

Науковий потенціал України базується на розгалуженій мережі наукових інститутів, науково-дослідних закладів, які існують у системі Національної академії наук, міністерств і відомств. Їх працівниками є десятки тисяч спеціалістів вищої категорії – докторів і кандидатів наук. У деяких напрямках науки Україна проявила себе як один зі світових лідерів, наприклад, у кібернетиці, електрозварюванні металів, кардіохірургії, космічній техніці. Однак у багатьох галузях наукової діяльності, що стосуються розробки високопродуктивної техніки і новітніх технологій, відставання вітчизняної науки суттєве. В наш час ситуація ускладнюється недостатнім фінансуванням і нестабільною діяльністю наукових організацій, виїздом спеціалістів високої кваліфікації за кордон.

Ефективність використання економічного потенціалу в країні залежить від господарського механізму. Недосконалість останнього може призвести до нераціонального, малоефективного, а то й витратного використання складових економічного потенціалу.

 

3. Поясніть особливості територіальних відмінностей у міграційних процесах в різних регіонах України.

Практичний тур

1. За київським часом 15 год. 45 хв. Який місцевий час на цей момент у місті Рахів (довгота 24º25” сх. довготи)?

 

2. Заповніть у таблиці колонку «Назва об’єкта». На контурній карті «Адміністративно-територіальний устрій України» позначте ці об’єкти (на контурній карті учень позначає номер і назву об’єкта).

10 балів

Характеристика об’єкта

Назва об’єкта

1.

Найбільша за площею область України

Одеська обл.

2.

Найбільша за площею височина України

Придніпровська височина

3.

Найдовший в Україні канал

Північнокримський канал

4.

Область з найменшою середньою густотою населення

Чернігівська обл.

5.

Область із багатонаціональним населення, з переважанням українців і незначною кількістю угорців і росіян

Закарпатська обл.

6.

Найдовша річка, яка повністю знаходиться в межах України

р. Південний Буг

7.

Область, яка має вихід і до Чорного моря, і до Азовського

Херсонська обл.

8.

Область із найбільшою кількістю міського населення

Донецька обл.

9.

Адміністративна одиниця, яка була приєднана до України у 1954 році

АР Крим

10.

Область, в якій розташований Шацький природний національний парк

Волинська обл.

11.

Область, яка до 1962 року називалася Станіславською

Івано-Франківська обл.

12.

Місто, яке до 1926 року називалося Катеринославом

м. Дніпропетровськ

 


Головне управління освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації

Дніпропетровський  обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Кафедра природничо – математичної освіти

 

Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з географії 

2014 – 2015 навчальний рік

10 клас

Термін виконання завдань – 120 хв.

Загальна кількість балів –

Тести1 по 1 (10)

Тести2 по 2 (10)

Теорія по 15 (45)

Задача по 5 (5)

Таблиця по 1 (12)

Контурна карта по 1 (12)

Тестові завдання 1

 

 

1. Порівняно із середньосвітовим показником в Україні менша

А   лісистість території;

Б   забезпеченість ресурсами камяного вугілля;

В   природна родючість ґрунтів;

Г   частка ріллі в структурі земельних угідь.

 

2. Укажіть особливість політичної карти Латинської Америки:

А   за формою правління більшість країн є республіками;

Б   за адміністративно-територіальним устроєм усі країни унітарні;

В   майже всі країни належать до групи найменш розвинених;

Г   немає залежних територій, підпорядкованих іншим державам.

 

3. Що є проявом міжнародної економічної інтеграції?

А  зростання ролі сфери послуг і зменшення ролі сфери матеріального виробництва;

Б  становлення євро як регіональної та світової валюти;

В  збільшення частки наукомістких виробництв у розвинених країнах;

Г  збільшення розриву між рівнями економічного розвитку окремих країн.

 

4. Визначте міста України, в яких діє метрополітен:

А  Дніпропетровськ, Харків;

Б  Одеса, Херсон;

В  Львів, Тернопіль;

Г  Донецьк, Сімферополь.

 

5. Даунтаун – це…

А  частина міста з малоповерховою забудовою;

Б  частина міста, що розміщена на нижчій, ніж інша територія, висоті»

В  райони міста, які заселені мешканцями з найнижчими доходами;

Г  центральна ділова частина міста.

 

6. Укажіть, як називається система заходів, що проводить держава з метою регуляції кількості населення:

А  демографічна криза;

Б  демографічний вибух;

В  демографічна політика;

Г  демографічна ситуація.

 

7. Оберіть серед зазначених форм рельєфу Кримських гір лаколіт:

А  Аюдаг;

Б  Чатирдаг;

В  Карадаг;

Г  Ай-Петрі.

 

8. Де в Україні видобувають найбільший обсяг природного газу? 

А  у Дніпровсько-Донецькій нафтогазоносній області;

Б  у Карпатській нафтогазоносній області;

В  у Причорноморсько-Кримській нафтогазоносній області;

Г  на шельфі Чорного й Азовського морів.

 

9. Укажіть вид міграції населення, прикладом якого є залучення гравців-іноземців до складу команд футбольних клубів України:         

А  маятникова;

Б  політична;

В  культурна;

Г  трудова.

 

10. Для якої області помірного кліматичного поясу характерна найнижча температура повітря взимку?

А  морського помірного;

Б  помірно континентального;

В  континентального;

Г  мусонного.

Тестові завдання 2

 

11. Установіть відповідність між островом та державою, якій належить цей острів:

А. Сицилія

1. Індонезія

Б. Суматра

2. Австралія

В. Тасманія

3. Італія

Г. Хоккайдо

4. Японія

 

5. Індія

А-3; Б-1; В-2; Г-4.

 

А-2; Б-5; В-1; Г-4.

 

12. Установіть відповідність між об’єктами природно-заповідного фонду та областями України, в межах яких вони розташовані:

А. природний заповідник «Розточчя»

1. Харківська

Б. Шацький національний природний парк

2. Волинська

В. природний заповідник «Горгани»

3. Львівська

Г. Регіональний ландшафтний парк «Меотида»

4. Донецька

 

5. Івано-Франківська

А-3; Б-2; В-5; Г-4.

 

13. Установіть відповідність між назвами країн, що є осередками конфліктів чи спірними територіями та історико-географічними регіонами:

А. Ліван

1. Південно-Західна Азія

Б. Західна Сахара

2. Південна Азія

В. Індія (штати Джамму й Кашмір)

3. Північна Африка

 

Г. Східний Тімор

4. Південно-Східна Азія

 

 

5. Західна Європа

А-1; Б-3; В-2; Г-4.

 

Тестові завдання, що містять сім варіантів відповідей, три з яких є правильними (завдання 15-16).  Завдання оцінюється 1,5 балами (за кожну правильно вказану відповідь 0,5 бала)

2 завдання х 1,5 бала = 3 бали

 

14. Оберіть АЕС в Україні:

1. Добротвірська;

2. Київська;

3. Хмельницька;

4. Запорізька;

5. Південноукраїнська;

6. Дніпродзержинська;

7. Зміївська.

 

 

15. Оберіть варіанти, у яких правильно поєднано назву міжнародної організації та мету її діяльності:

1. СНД – об’єднання зусиль для експорту вугілля;

2. ООН – підтримка міжнародної безпеки і миру у світі;

3. ЄС – створення єдиного економічного простору;

4. НАФТА – забезпечення солідарності в питаннях вирішення екологічних проблем;

5. ОПЕК – координація та уніфікація нафтової політики;

6. НАТО – лібералізація міжнародної торгівлі товарами;

7. СОТ – сприяння міжнародному співробітництву у валютній сфері.

 

 

Теоретичний тур

1. Глобалізація, зважаючи на певні суспільно-економічні та політичні тенденції розвитку сучасного світу, є об’єктивним процесом. Однак процес формування нового світового устрою зустрічає опір з боку так званих «антиглобалістів», які вважають цей процес  суб’єктивним і згубним для світової спільноти. Поясніть, що таке глобалізація. Дайте власну оцінку глобалізації, наводячи аргументи «за» і «проти» стосовно цього процесу.

12 балів

Глобалізація (за документами ООН) – процес формування загальносвітових принципів життєбудування, що об'єднує всі країни світу, все населення планети. Глобалізація – це збільшення інтеграції національних економік. Глобалізація (англ. globalization) – перетворення певного явища на світове, планетарне, те, яке стосується усієї Землі, земної кулі.

Глобалізація – це процес всесвітньої економічної, політичної та культурної інтеграції та уніфікації. Основними наслідками цього процесу є розподіл праці, міграція в масштабах усієї планети капіталу, людських та виробничих ресурсів, стандартизація законодавства, економічних та технічних процесів, а також зближення культур різних країн. Це об'єктивний процес, який носить системний характер, тобто охоплює всі сфери життя суспільства. В результаті глобалізації світ стає більш зв'язаним і більш залежним від усіх його суб'єктів. Відбувається збільшення як кількості спільних для груп держав проблем, так і кількості та типів суб'єктів, що інтегруються. Отже, глобалізацію можна розглядати як явище поступової інтеграції світової спільноти в усіх сферах життя – у військово-політичній, економічній, науково-технічній, освітній і т. д.  Цей процес є об’єктивно закономірним і взаємовигідним для держав.

Прикладів «за» глобалізацію можна навести чимало. Але є й супротивники цього процесу – так звані «антиглобалісти», які вважають глобалізацію суб’єктивним і згубним процесом. На їхню думку, народи світу – різні, вони не можуть мати однаковий політичний устрій, тотожні економічні системи, а тим паче – уніфіковану сферу духовного життя. Є загроза, що в умовах глобалізації народи втратять свою автентичність, свої духовні корені, традиції, культуру, релігію, мову. Як приклад, можна навести насадження «масової» культури, засмічення мов іноземними словами, запозичення чужих звичаїв, норм поведінки тощо. Антиглобалісти впевнені, що великі держави мають намір «поглинути» малі країни не тільки в економічному відношенні, але й у духовному.

Оцінку глобалізації кожен учень має дати на свій розсуд.

 

2. Деякі демографічні проблеми мають глобальний характер. Охарактеризуйте ці проблеми і ступінь їхньої гостроти в різних регіонах світу. Які з описаних Вами демографічних проблем особливо актуальні для України?

 12 балів

Демографічна проблема – глобальна проблема людства, повязана зі значним приростом населення Землі, який випереджає зростання економічного доброботу, унаслідок чого загострюються продовольча й інші проблеми, що загрожує життю населення. Під демографічною проблемою розуміють як спад чисельності населення , так і перенаселення. Демографічний «вибух» став характерним явищем для багатьох, як правило, найбідніших країн Азії, Африки та Латинської Америки. Ці країни внаслідок своєї економічної, соціальної та культурної відсталості менше за все здатні забезпечити своє населення продовольством, а також іншими матеріальними благами, дати хоча б елементарну освіту підростаючому поколінню і надати роботу населенню у працездатному віці. Крім того, швидке зростання населення супроводжується своїми специфічними проблемами, однією з яких є зміна його вікової структури. Не менш актуальна безпосередній зв'язок між ростом світового населення та такими глобальними проблемами, як забезпеченість людства природними ресурсами та забруднення навколишнього середовища.

Проблема депопуляції і старіння нації внаслідок перевищення смертності над народжуваністю є актуальною для багатьох країн Європи, включаючи Україну. Відносно новими демографічними проблемами можна вважати псевдоурбанізацію (Індія, країни Латинської Америки), кризу великих міст (США), нелегальну міграцію (переважно з Азії до Західної Європи). Останні 50 років відбувається переміщення переселенців з країн третього світу в ті багаті країни, де мало дітей, пенсіонерів багато, а працівників із кожним роком все менше. Різницю довелося заповнювати іноземною робочою силою. Вже не вдається призупинити приплив іммігрантів до Західної Європи з країн Південно-Східної Європи, Північної Африки та Туреччини. Зростає число легальних і нелегальних іммігрантів у США з Латинської Америки. Приїхавши в багаті країни люди готові братися за будь-яку роботу, не вимагаючи за неї високої плати. Тому майже всі індустріальні країни Заходу під тиском своїх профспілок прийняли законодавчі заходи для обмеження в'їзду іноземних робітників.

Існує проблема міжнаціональних відносин. Найбільш гостра форма прояву національного питання – міжнаціональні конфлікти, що періодично спалахують або перманентно існують в різних регіонах світу.

 

3.Охарактеризуйте сучасний розвиток транспортного машинобудування України. Назвіть найбільші вітчизняні підприємства галузі. 

 

 

Практичний тур

1. Визначте числовий масштаб топографічної карти, на якій найкоротша відстань від точки А (Х = 6 065 300; Y = 4 312 750) до точки В (Х = 6 065 300; Y = 4 312 000) становить 3 см.

6 балів

1) Для визначення масштабу карти зіставляємо значення прямокутних координат.

Значення координат Х у обох точках однакові (Х = 6 065 300).

6 065 300 - 6 065 300 = 0 м, тобто точки розташовані від екватора на однаковій відстані.

Щодо координат Y.

4 312 750 - 4 312 000 = 750 м, тобто точки віддалені одна від одної на 750 м.

2) Із умови задачі відомо, що на карті ця відстань становить 3 см.

Відомо, що масштаб (М) показує, у скільки разів відстань на місцевості (L) зменшена при зображенні її (l) на плані або карті:

М = L: l L = 750 м, l =3 см

М = 750 м : 3 см = 250 м

Отже, іменований масштаб карти в 1 см 250 м.

3) Переводимо іменований масштаб у числовий.

250 м х 100 см = 25 000 см

1 : 25 000

Відповідь: числовий масштаб топографічної карти 1 : 25 000

 

2. Заповніть у таблиці колонку «Назва об’єкта». На контурній карті «Політична карта світу» позначте ці об’єкти (на контурній карті учень позначає номер і назву об’єкта).

10 балів

Характеристика об’єкта

Назва об’єкта

1.

Країна, що є лідером за розвіданими запасами нафти

Саудівська Аравія

2.

Країна, яка за площею займає друге місце в світі

Канада

3.

Місто, в якому розміщується штаб-квартира ЮНЕСКО

м. Париж

4.

Найбільший мегалополіс світу

Токайдо

5.

Країна Азії, населення якої є повністю міським

Сінгапур

6.

Країна Азії, що є однією з найменш урбанізованих країн світу (сільське населення складає майже 95%)

Бутан

7.

Країна, що розташована і в Європі, і в Америці

Данія (з Гренландією)

8.

Країна, в якій виникли такі регіональні релігії, як даосизм і конфуціанство

Китай

9.

Країна, що є світовим лідером за обсягами виробництва сталі на душу населення

Люксембург

10.

Країна, що є світовим лідером у сфері туризму

Франція

11.

Країна на півдні Африки, що є анклавом

Лесото

12.

Країна, яка є найбільшим у світі виробником і постачальником високоякісної вовни

Австралія

 

 


 

Головне управління освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації

Дніпропетровський  обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Кафедра природничо – математичної освіти

 

Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з географії 

2014 – 2015 навчальний рік

11 клас

Термін виконання завдань – 120 хв.

Загальна кількість балів –

Тести1 по 1 (10)

Тести2 по 2 (10)

Теорія по 15 (45)

Задача по 5 (5)

Таблиця по 1 (12)

Контурна карта по 1 (12)

Тестові завдання 1

 

 

1. Яка тектонічна структура лежить в основі Антарктиди?

А   давня докембрійська платформа;

Б   молода палеозойська платформа;

В   система розломів (рифтів);

Г   область мезозойської складчастості.

 

2. Яка низовина є осередком виникнення зрошувального землеробства?

А   Центральна;

Б   Амазонська;

В   Месопотамська;

Г   Придніпровська.

 

3. Укажіть галузь промисловості, підприємства якої розташовані в Запоріжжі, Миколаєві та Артемівську:

А  гідроелектроенергетика;

Б  чорна металургія;

В  кольорова металургія;

Г  вагонобудування.

 

4. Однією з тенденцій розвитку чорної металургії є зростання частки країн, що розвиваються, у світовому виробництві чавуну та сталі. Які особливості цих країн спричинили зміни в розташуванні металургійного виробництва?

А  забезпеченість сировиною та ліберальне природоохоронне законодавство;

Б  поглиблення спеціалізації та створення моно галузевих господарських комплексів;

В  розвиток точного машинобудування та збільшення попиту на кольорові метали;

Г  транзитне географічне положення цих країн та розвиток транспорту.

 

5. Перевищення (у метрах) витоку ріки над її гирлом називають:

А  похил ріки;

Б  падіння ріки;

В  витрата ріки;

Г  стік ріки.

 

6. Центрами локомотивобудування України є:

А  Луганськ, Харків;

Б  Луганськ, Житомир;

В  Чернігів, Запоріжжя;

Г  Херсон, Дніпропетровськ.

 

7. Які ріки беруть свій початок у Карпатах:

А  Дністер, Уж, Тиса, Прип’ять;

Б  Дністер, Тиса, Прут, Черемош;

В  Тиса, Прут, Південний Буг, Черемош;

Г  Тиса, Орель, Південний Буг, Дністер.

 

8. Місто, що входить до мегалополісу Босваш:

А  Сан-Дієго;

Б  Філадельфія;

В  Детройт;

Г  Чикаго.

 

9. Яка з перелічених країн світу не є конституційною монархією:

А  Японія;

Б  Ватикан;

В  Бельгія;

Г  Швеція.

 

10. Укажіть рік заснування антарктичної наукової станції «Академік Вернадський»:

А   1976;

Б   1986;

В   1996;

Г  2006.

 

Тестові завдання 2

 

11.  Установіть відповідність між озерами та материками, на яких вони розташовані.

А. Тана

1. Австралія

Б. Вінніпег

2. Північна Америка

В. Маракайбо

3. Африка

Г. Лобнор

4. Південна Америка

 

5. Євразія

А-3; Б-2; В-4; Г-5.

 

12. Встановіть відповідність між країнами і регіонами світу, до яких вони відносяться:

А. Данія

1. Південно-Західна Азія

Б. Саудівська Аравія

2. Латинська Америка

В. Японія

3. Південна і Південно-Східна Азія

Г. Аргентина

4. Західна Європа

 

5. Східна Азія

А-4; Б-1; В-5; Г-2.

 

13. Встановіть відповідність між країнами і релігіями, що найпоширеніші в них:

А  Японія                              1. християнство

Б  Монголія                          2. буддизм

В  Греція                               3. іслам

Г  Іран                                   4. іудаїзм

                                               5. синтоїзм

А-5; Б-2; В-1; Г-3.

 

Тестові завдання, що містять сім варіантів відповідей, три з яких є правильними (завдання 15-16).  Завдання оцінюється 1,5 балами (за кожну правильно вказану відповідь 0,5 бала)

2 завдання х 1,5 бала = 3 бали

 

14. Визначте правильні твердження щодо опису Африки:

1. Африку від Мадагаскару відділяє Мозамбіцька протока;

2. на заході материка знаходиться півострів Сомалі;

3. Африка – другий за розмірами материк світу;

4. переважна більшість території Африки лежить у Західній півкулі;

5. це єдиний материк, що лежить у чотирьох півкулях;

6. не перетинається початковим меридіаном;

7. південна частина материка значно ширша за північну.

 

 

15. Вкажіть країни, за рахунок яких відбулося розширення Європейського Союзу в ХХІ ст:

1. Франція, Бельгія, Нідерланди, Ірландія;

2. Румунія, Болгарія;

3. Фінляндія, Швеція;

4. Словаччина, Чехія, Польща, Угорщина, Словенія;

5. Литва, Латвія, Естонія, Мальта, Кіпр;

6. Україна, Словаччина, Чехія, Польща;

7. Фінляндія, Литва, Латвія, Естонія, Мальта.

 

 

Теоретичний тур

1. На думку багатьох учених, Сиваш і Маракайбо мають самостійні за походженням озерні улоговини, але з часом ці озера стали частинами Світового океану – Сиваш сполучається протокою з Азовським морем, а Маракайбо – із Венесуельською затокою Карибського моря. Зважаючи на особливості природи цих двох регіонів, поясніть, чому Маракайбо найчастіше називають озером і саме так позначають на картах, а Сиваш відносять до морських заток.

12 балів

Сиваш і Маракайбо мають різні гідрологічні режими. Сиваш живиться водою Азовського моря. Вона надходить через постійну протоку Тонку (Генічеську) та тимчасові протоки, що утворюються в косі Арабатська Стрілка під час штормових вітрів. Солоність Сиваша постійно зростає через значне випаровування води в умовах сухого клімату. Оскільки Сиваш постійно зв’язаний з морем і саме море визначає його режим, то цю водойму слід називати морською затокою.

Маракайбо має зовсім інший режим. Опадів на півночі материка випадає дуже багато (клімат субекваторіальний), і в цю водойму впадають повноводні річки. Тому вода Маракайбо – прісна (солонуватою вона є лише у північній частині – поблизу протоки, що з’єднує водойму з Венесуельською затокою Карибського моря). Зважаючи на особливості водного режиму, Маракайбо слід називати стічним озером, а не морською затокою. Інколи цю водойму називають озером-лагуною, але цей термін не дуже вдалий. Лагуна – мілководна частина моря, а Маракайбо має глибини до 250 м.

 

2. Визначте пріоритети зовнішньоекономічних зв’язків України.

12 балів

Міжнародні економічні зв’язки здійснюються у формі зовнішньої торгівлі, міжнародної спеціалізації й кооперування, вкладення капіталів, обміну робочою силою, науково-технічною інформацією, надання послуг.

Пріоритетними напрямами в експортній діяльності України є подолання її сировинної орієнтації й вихід на світовий ринок із високотехнологічною, наукоємною продукцією. Україна має значні перспективи розвитку різних форм міжнародного науково-технічного співробітництва: від підготовки зарубіжних спеціалістів у вищих навчальних закладах до участі у спільній із США, Росією та Норвегією програмі «Морський старт» (запуск космічних кораблів з океану на базі українських ракетоносіїв «Зеніт»).

Надзвичайно багаті агрокліматичні ресурси зумовлюють успішний розвиток агропромислового комплексу. Україна може стати провідним експортером зернових, соняшникової олії, молочної та м’ясної продукції.

Важливим пріоритетом зовнішньоекономічної діяльності є міжнародні транспортні послуги. Завдяки унікальному географічному положенню Україна бере участь у функціонуванні та розвитку міжнародних транспортних коридорів.

В імпортній діяльності пріоритетним напрямом розвитку є розширення кола зовнішньоекономічних партнерів.

Найважливішого значення набуває інтеграція України в Європу. У цьому напрямку особливо важливим є підписання угоди про асоціацію та партнерство між Україною та країнами – членами Європейського Союзу.

 

3. Розкрити суть поняття «демографія». Наведіть приклади демографічної ситуації в країнах різного рівня соціально-економічного розвитку

 

Практичний тур

1.  1 Розв'яжіть задачу. У Карпатах, неподалік Говерли, працює найбільш високогірна метеорологічна станція України «Пожижевська». Температура тут лише на 3,8°С вища, ніж на головній вершині Українських Карпат. Пригадавши висоту Говерли, розрахуйте, яка буде температура на станції? ( біля підніжжя гори 0)

Висота Говерли 2061м. У середньому вертикальний температурний градієнт становить приблизно 0,6°С на кожні 100м. Припускаємо, що біля підніжжя гори t 0°С і робимо обчислення абсолютної висоти через температуру.

1)    2061:100 = 20,61 (скільки разів зміниться температура на 0,6° від підніжжя Говерли до її вершини)

2)    20,61·0,6° = 12,36°С(якою буде температура повітря на Говерлі)

3)    12,36° – 3,8° = 8,56°С(температура на станції)

 

 

2. Заповніть у таблиці колонку «Назва об’єкта». На контурній карті «Політична карта світу» позначте ці об’єкти (на контурній карті учень позначає номер і назву об’єкта).

10 балів

Характеристика об’єкта

Назва об’єкта

1.

Країна, яка за кількістю населення займає друге місце в світі

Індія

2.

Країна Європи, що є колонією

Гібралтар

3.

Країна Африки, яка у 1990 році стала незалежною

Намібія

4.

Країна Азії, що належить до держав Великої сімки

Японія

5.

Країна Африки у 1977 році проголошена джамахірією

Лівія

6.

Найширша протока Світового океану

протока Дрейка

7.

Країна Європи з теократичною монархією

Ватикан

8.

Країна Центральної Америки, яка належить до групи соціалістичних країн

Куба

9.

Місто, в якому розміщена штаб-квартира НАТО

м. Брюссель

10.

Найбільший мегалополіс світу

Токайдо

11.

Країна, що розташована і в Африці, і в Азії

Єгипет

12.

Найбільший півострів Землі

Аравійський